Pokok Kucing = Cat Tree (Yeah! our cat tree is done!)

Photobucket

First Aid Kit Kucing

Tikus Mainan DIY untuk si Comel

Photobucket

Fish Ball Treat

Gaya Tidur Si Comel

Photobucket

Berapa kerap kena mandikan kucing ye?

Share

Ada reader yang bertanya soalan ini. Saya terdiam sejenak. Tak pernah terfikir pun pasal ni. Mungkin reader ni pertama kali memiliki kucing kan? Ini jawapan saya kepada beliau: Kucing berbulu panjang – mandikan dua kali sebulan atau sekali dalam dua minggu. Kucing bulu pendek – mandikan sebulan sekali atau bila kucing dah kotor dan berbau. Bagaimana dengan anda? Boleh berikan pandangan anda dalam hal ni? Kongsi la sikit ilmu yang ada.. :) Mesti anda terfikir bagaimana saya mandikan kucing saya seramai lebih 25 ekor? *gelak besar* Kucing saya kebanyakannya berbulu pendek, jenis DSH – Domestick Short Hair Cat. Pernah saya mandikan 5 ekor paling banyak dalam masa sehari! Itu pun di hari minggu. Bukan pilih kasih tapi yg nyata saya berikan lebih perhatian kepada kucing saya jenis DSLH – Domestic Semi Long Hair Cats. Terutama si Musyang. Saya banyak belajar memahami masalah kucing dari Musyang, kucing pertama saya. Ok.. berbalik kepada topik mengenai kekerapan mandikan kucing, pada pandangan saya, kekerapan bergantung kepada cara kita memelihara mereka. Namun memandikan kucing dengan kerap, boleh membuatkan bulu kucing gugur dengan lebih banyak. Yg penting kita harus selalu menyikat/memberus terutama kucing yang berbulu panjang. Dua hari sekali memadai. Elok juga menyikat si comel setiap hari tetapi haruslah berhati-hati sebab ada kucing yang mempunyai kulit yang sensitif. Menyikat kucing pun kena ada teknik ye.. jangan sesekali menyikat dengan kasar. Tau kah anda dengan menyikat si comel, satu ‘connection’ akan terbentuk di antara anda dgn kucing anda? Di sinilah keserasian akan terbina. Anda dan si comel akan mudah memahami antara satu sama lain :) Kucing sebenarnya membersihkan diri (mandi) dengan menjilat badannya. Jika anda kurang memberus, sicomel akan kerap menjilat bulu-bulu yang gugur dari badannya. Dan jika anda jarang mandikan dia, si comel akan mudah terkena ‘hairballs’ terutama bagi sicomel yang berbulu panjang. (Pertama kali saya kenal apa itu ‘hairballs’ dari si Musyang sbb dia ada bulu separa panjang.)

Baby@Abby (DSLH) membersihkan ekornya
Harus di ingat, jenis sikat kucing juga memainkan peranan dalam proses menyikat kucing anda. Mungkin akan saya huraikan mengenai jenis2 sikat kucing pada hari esok, bergantung pada kesibukan di pejabat! Jumpa lagi!

4 comments:

ME + YOU + US said...

hi..sy baru je bela kucing..tu pun sbb terserempak ngn dia time g jogging ari tuh..skrg ni da hmpir seminggu dia kt umh sy.nk jadikan cite,one of my housemates ni suke btol mandikan dia..dlm seminggu ni da bape kali dia mandikan..dah buat mcm anak dah kne mandi tiap2 ari.

sy nk tnya nti ade effects ape2 x kt kucing tuh?risau jgk nih..

DearCats said...

ME+YOU+US - terus terang DC bg tau.. TIDAK ELOK dimandikan selalu. Bila siComel kerap dimandikan, kulitnya tak dapat mengeluarkan kelembapan semulajadi. Kulit akan kering dan mengundang banyak penyakit seperti kurap dan gatal.

Kekerapan mandikan kucing bergantung pada bulu kucing samada panjang atau pendek.

ifa said...

salam.
klu saya mandikan kucing terlampau kerap mcm mana ye?mcm 2 kali sehari?risau juga klu dia sakit tp masalah kucing nie tk nk duk dlm sangkar dia tp setiap kali dia berak or kencing dlm pasir dia suka main2 dgn najis dia tu so dia dh kotor.kadang2 pun najis kena kt bulu dia jd nk kuarkan dia dr sangkar saya mandikan dia.tgl dlm rmh sbb kecil lg tk nk dia main kt luar sbb kucing lain akan belasah dia.kucing kampung n umur lebih 1 ke 2 bln.blh bg saya apa2 komen?

ifa said...

blh komen kt email saya takut lupa dh nk buka blog nie.. cutebaby0587@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...