Pokok Kucing = Cat Tree (Yeah! our cat tree is done!)

Photobucket

First Aid Kit Kucing

Tikus Mainan DIY untuk si Comel

Photobucket

Fish Ball Treat

Gaya Tidur Si Comel

Photobucket

6 ekor anak kucing yg terakhir..

Share


Apa yg saya maksudkan buat kali terakhir ialah - saya sudah 'angkat tangan' untuk memelihara lebih dr kucing2 yg ada :).. So insyaAllah, one by one will be neutered soon!

Untuk makluman, Betty buat kali keduanya telah selamat melahirkan 3 ekor anak2nya pada 26 Jun 2009 (selepas Bobo, Omey, Oyen dan  Abu). Dan yg pasti anak2nya bukan la dr baka Musyang tetapi seteru Musyang yg berwarna tabby di luar rumah. Ini angkara Betty yg tidak pernah kami kurung (sbb jenis tidak buat perangai) begitu bersungguh2 mencari suami baru. Musyang kan dah dikembirikan..


Betty telahpun selamat dikembirikan pada bulan Ramadhan yg lalu setelah anaknya berusia hampir 2 bulan. Dan hasilnya.. Betty jadi tahap luarbiasa manjanya dgn saya.. tiap malam tidor di bilik saya, di atas katil saya bersama suami. Puas halau dia.. tgh malam dia naik balik ke katil uhukk... Bulu dia menjadi semakin bagus dan berkilat..

Anak2 Betty tiada lagi nama sbb semuanya hampir sama rupa - nama2 yg ada dlm fikiran ialah Aning (untuk yg berwarna tabby kuning) dan Chalit (untuk anak kucing yg bertanda di dahinya).. Seekor lg masih tidak bernama hehe..

Nak dijadikan cerita, Nyet, kucing siam jugak termengandung dgn suami yg sama. Anak2nya dilahirkan pada bulan Julai. Dan hasilnya seperti ini..


Yg ditengah tu jenis tortoiseshell saya namakan DEMOK sbb bulu fluffy dan lebih besar dr yg lain dan paling sukar dilahirkan oleh Nyet. Nyet menjerit dan melompat keluar dr tempat yg disediakan utk dia melahirkan anak2nya.. Mungkin dia kesakitan. Ketika Nyet melompat keluar, Demok tercampak ke dinding almari dan saya kira pd waktu tu Demok dah mati sbb tidak bergerak. Dengan tuala yg ada saya mengesat Demok yg penuh dgn lendir dan darah, dan syukurlah saya dpt merasa nadinya yg lemah. Saya cuba mendekatkan Demok dgn ibunya supaya ibunya dpt menyusukannya. Setelah setengah jam mencuba, akhirnya Nyet mengalah dan mulai menyusui Demok bersama 2 lagi anak2nya yg lain.




Yg di kiri gambar atas, saya namakan TABBY (sbb dah tak tau nak nama apa - FYI rupanya sama dgn anak Betty, takkan nak panggil dedua tabby kot?)

Gambar ni diambil sebegini rupa sbb susah Tabby nak bergambar.. pemalu sungguh!.. asyik memalingkan muka je kejanya hehe..






dan yg paling kanan sekali (gambar atas) dia dilahirkan agak lemah berwarna Tabby Putih Coklat saya namakan ATEH.


Ateh di saat selepas 4 jam dia dilahirkan..

Malangnya ketika umat islam menyambut Syawal, Ateh telahpun mati ketika di dalam jagaan orang yg kami upah menjaga kucing2 kami di sepanjang ketiadaan kami di rumah. Kematiannya tidak diketahui atas sebab apa tp yg pasti adalah kecuaian penjaganya. (Who else to be blamed? :(( ) Saya tidak dpt nak cerita lebih lanjut sbb berbagai perasaan campur baur bila menyebut kematiannya.. - marah, sedih namun masih waras sbb mungkin ini lebih baik buat Ateh yg mmg sejak dr awal agak kurang bertenaga..

3 comments:

Anonymous said...

omei yang tortie...muah muah muah
kalau Gee tak larat nak bela banyak tu
tortie kasi kat zai je la hehe
jgn marah Gee...windu laa...

Akmar said...

Tragis nyer... mungkin Ateh tu ada masalah lemah jantung & terkejut bila dengar bunyi mercun...

umi_e said...

Salam... berhenti seketika di sini...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...