Pokok Kucing = Cat Tree (Yeah! our cat tree is done!)

Photobucket

First Aid Kit Kucing

Tikus Mainan DIY untuk si Comel

Photobucket

Fish Ball Treat

Gaya Tidur Si Comel

Photobucket

Bukan promosi tauu..

Share

Bagi geng2 kucing DC dan pemilik kucing yang lebih dari 3 ekor, soalan ni biasa-biasa aje. Tapi bagi mereka yang baru menjinakkan diri di alam bulu ini dan kepada mereka yg baru nak mengenali DC yg memiliki 27 ekor kucing, ini jawapannya.

BLACKWOOD




Geng2 kucing gelar Blackwood ini sebagai BW atau Kayu Hitam. Bukan mempromosi tapi premium cat food jenama ini saja yg DC mampu bila ada anak bulu ramai ni. DC dah cuba bermacam jenama tapi ini saja yang sesuai dengan keadaan semasa, poket dan tekak anak bulu.   Jangan la beli paket2 seperti gambar di atas, bahaya pada saiz poket anda. Beli la secara pukal dengan pemborong2 yg tertentu. Dulu DC beli dengan sahabat di petfinder bernama Nurul yg tinggal di Cheras.  Tapi kini tidak lagi kerana jarak yang jauh dari rumah, tambahan pula pembelian dilakukan secara bermusim, yakni kena tempah dahulu.

Sekarang DC beli bila2 masa di kedai haiwan Animal Zone Jalan Segambut dengan harga yang sama iaitu RM220 untuk 24kg Blackwood Adult. DC tak perlu nak tempah lagi seperti dulu. Just call Mr Puspa, tanya stok ada atau tak. Bukan apa stok Blackwood mmg laju abisnya. :)



Beginilah rupanya Blackwood dibeli secara borong - 24kg

ROYAL CANIN 33


Bagi DC makanan premium Royal Canin merupakan pembelian mewah. Untung la kucing dia tau. Kalau blackwood tu ibarat nasi, Royal Canin ni boleh lah diibaratkan sebagai roti kelas pertama.  DC kalau ada duit extra dan kalau kucing2 DC yang berbulu panjang luruh bulunya (shed), DC beli jenis 33 iaitu untuk hair & skin.  Mmg mak DC di kampung pun standby guna jenis 33 ni kalau kucingnya bernama Snow (mak panggil Ceno) itu luruh bulunya.

ROYAL CANIN  34


Yang ni satu kemestian tiap kali ada kejadian ibu-ibu termengandung. Amat baik untuk ibu dan anak2 bulu yang baru nak try test cuba makanan keras seawal usia 1 hingga 4 bulan. Bukan saja berkhasiat untuk mereka malah menambah dan mengekalkan susu ibu.

Elok jugak DC buat entri ni sebab tak perlu lagi la DC berkhutbah tiap kali ada pertanyaan :p

15 comments:

::EIDA:: said...

Sy bagi kucing sy mkn iams kitten.. Even adult pun. Sbb yg adul takmo mkn y gadult, nak jugak yg kitten. Agak2 ada tak jual borong kt sane ? Agak sempit gak poket kene beli tiap2 bulan ni..

Gee said...

EIDA - Sepjg pengetahuan DC, Iams tak buat pakej mcm BW. Dulu DC guna Science Diet sampai dpt hadiah mug byk. Cantikkan kotak mug tu? Lps tu tukar ke RC .. mmg bagus tp harga paham2 je la. Then tukar ke iams, emm semua ok cuma pd pendapat peribadi DC, poo dia agak berbau. Bila tukar ke BW.. tiada masalah dah. semua ok. sesuai dgn keadaan poket hehe

Rosmawati Yusof said...

Tapi kdg2 ada kucing yg pemilih, nak makan makanan basah, jer... terutama kucing yg kita kutip dijalanan..

Hafirdaus said...

Hi DC, saya selalu ambik tip dari blog ni. Ni komen saya yang pertama. Saya ada 5ekor yang terkurung dalam rumah saja.3 ekor jenis persian, 1 tongkinese dan sekor kucing kampung yang berbulu mcm persian. Saya beli iams 14 kilo je sebab tu yg paling banyak pun yg jumpa kat kedai2 pet. Saya tak jumpa lagi yg 24kg. Setakat sekarang iams memang sesuaila dengan kucing2 saya sebab saya pun tak pernah try bw lagi.

Cat-from-Sydney said...

Meowww....nak cikit! Mama nak gi skodeng kat Animal Zone tu tadi. Dulu masa duduk negara bawah sana, kita makan Royale Fancy Feast dengan Purina Supercoat....sbb murah. Balik sini? Mak oiii...mahalnya! Makan Friskies selalu muntah....ada gak try Blackwood, sample peket je dulu. purrr....meow!

Gee said...

Rosmawati Yusof - mmg DC tak nafikan ada yg nak wet food saja. Bg DC kita boleh train mrk, cuma ianya mengambil masa. Tak boleh berubah dgn cpt. Spt kita adopt kucing, kucing tu akan alami perubahan spt stress, murung & cirit sbb bertukar tuan dan cara penjagaan. Ada adopter kucing DC ambil masa sehingga 4 bulan utk kucing tu menyesuaikan diri dgn dia dan cara penjagaannya.

Gee said...

hinata - terima kasih sbb menjengah blog DC :) Kalau kucing2 hinata sesuai dgn iams, better stick to it. Bg DC, BW adalah pilihan terbaik kerana harganya dan kesesuaian dgn DC yg banyak kucing. Bygkan kalau 27 ekor kucing DC makan iams? nanti mata hitam DC tukar jadi perkataan RM je haha!

Andai kata di satu hari nanti ada di antara kita mempunyai kucing yg banyak jumlahnya, dan masalah kewangan mjadi kekangan, sila la rujuk pd BW. BW lebih baik dari kita memilih commercial food yg kita sedia maklum banyak kandungan garam.

Gee said...

Cat-in-Sydney - ooh mama kata kat negara bawah sana Royal Fancy Feast murah? Brp RM? DC sesekali beli Royal Fancy Feast, paket warna hijau tu dgn harga RM11.90. Mmg semua anak bulu suka sgt. Abis licin hehe..

Sharz said...

betul2...nak tau jugak ape yang DC bagi anak-anak makan..tapi DC takde bagi wet food ke??? rebus ikan ke,bagi dalam tin ke...hehe..

update tau soalan nie.. =)))

Anonymous said...

sis..nak tanyer.. 24kg tu tahan braper lamer? sbb i got 11 cats.. ngee

Anonymous said...

kak,saya nk tanya cket...dulu akak amek bw kt nurul budak cheras area mana ye?ader contact num x?saya dok cheras...ader pe2 msg di num ni..0177178142(uun)..terima kasih..

Anonymous said...

salam kak...tq sbb msg sy tghari td tp mf byk2 sbb xreply....kdit abes lgsung...hehehe...trimeksh bebyk ye kak..
oh ye...nurul bdk cheras tue sbnrnye kwn sy dlm FB...hehehe....sy xtau dia ade jual bw sbb dia xpnh promote...

Anonymous said...

Hai DC...nk tanye la...sesuai ke BW nie untuk kucing Parsi????

watie said...

Hi dc blh send kt sy no fon animal zone yg jual blackwood 24kg x?sy mmg slalu beli yg 24kg tu tp harga mahal skit pada yg u sebut.blh send no fon kt i x?ni no fon i 0122611122.tq

Gee said...

As salam Watie.. utk makluman Watie, skrg blackwood 24kg dah naik harga.. TAKKAN dapat pun rm220 DIMANA-MANA pet shop atau org perseorangan.. sbb skrg akak sendiri dah ada petshop dan sedia maklum harganya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...